Ordonanța nr. 6/2021, un nou pas spre o economie circulară (II)

Autor: Alina Mazilu

Ordonanța nr. 6/2021 introduce măsuri suplimentare esențiale pentru reducerea utilizării produselor din plastic de unică folosință, aliniindu-se astfel cu obiectivele Uniunii Europene privind protecția mediului. După ce în prima parte a articolului am discutat despre obligațiile operatorilor economici și comercianților, în această continuare vom explora restricțiile și cerințele specifice impuse de ordonanță, precum și rolul crucial al autorităților publice în implementarea și monitorizarea acestor măsuri.

Interzicerea introducerii pe piață a produselor din plastic de unică folosință

Unul dintre cele mai importante aspecte ale Ordonanței nr. 6/2021 este interzicerea, începând cu 2 septembrie 2021, a introducerii pe piață a anumitor produse din plastic de unică folosință și a celor fabricate din materiale oxodegradabile. Această măsură vizează o gamă largă de produse, printre care se numără:

  • Bețișoare pentru urechi;
  • Tacâmuri (furculițe, cuțite, linguri, bețișoare chinezești);
  • Farfurii;
  • Paie și agitatoare pentru băuturi;
  • Bețe care se atașează baloanelor;
  • Recipiente pentru alimente fabricate din polistiren expandat (inclusiv cutiile cu sau fără capac utilizate pentru produse alimentare destinate consumului imediat);
  • Recipiente și pahare pentru băuturi fabricate din polistiren expandat, inclusiv dopurile și capacele acestora.

Aceste interdicții reprezintă un pas crucial pentru diminuarea cantităților de deșeuri din plastic care poluează mediul, în special ecosistemele acvatice. Totuși, ordonanța prevede anumite derogări pentru produsele utilizate în scopuri medicale, medico-legale sau științifice, în instituții precum casele de îngrijire, unități de învățământ și locuri de detenție.

Cerințe stricte pentru ambalajele din plastic

În vederea continuării tranziției către materiale mai prietenoase cu mediul, Ordonanța nr. 6/2021 introduce și cerințe stricte pentru ambalajele din plastic, începând cu 3 iulie 2024. Astfel, recipientele pentru băuturi cu o capacitate de până la 3 litri, care sunt echipate cu dopuri și capace din plastic, pot fi introduse pe piață numai dacă aceste dopuri și capace rămân atașate recipientelor pe durata de utilizare preconizată. Această cerință este menită să reducă riscul pierderii și aruncării dopurilor, care sunt deseori găsite printre deșeurile marine.

Mai mult, sticlele PET cu o capacitate de până la 3 litri trebuie să conțină, începând cu anul 2025, un procent de cel puțin 25% plastic reciclat, procent care va crește la 30% până în 2030. Aceste măsuri sunt esențiale pentru stimularea pieței materialelor reciclate și reducerea dependenței de materii prime virgine.

Rolul autorităților publice

Autoritățile centrale din domeniul mediului și economiei au un rol esențial în evaluarea și gestionarea impactului produselor din plastic de unică folosință. Conform ordonanței, aceste autorități trebuie să evalueze anual impactul asupra mediului și economiei al acestor produse, pe toată durata lor de viață, inclusiv atunci când devin deșeuri. Pe baza acestor evaluări, autoritățile pot propune măsuri suplimentare, inclusiv restricții de comercializare, pentru a reduce impactul negativ al acestor produse.

De asemenea, autoritățile sunt responsabile pentru elaborarea și integrarea măsurilor legislative necesare în planurile sau programele relevante, precum cele din domeniul mediului și transporturilor. Aceste măsuri trebuie să conducă la o reducere semnificativă și măsurabilă a consumului de produse din plastic de unică folosință până în 2026, comparativ cu nivelurile din 2022.

Va urma