Ce facem cu PET-urile?

Ambalajele PET pot fi reutilizate. Am găsit multe idei interesante, însă azi am selectat două exemple care cu siguranţă vă vor atrage atenţia.

Anul trecut, în Nigeria a fost construită o casă din PET-uri. Ambalajele sunt umplute cu nisip sau deşeuri din materiale de construcţie şi devin astfel nişte cărămizi foarte rezistente. Un astfel de proiect este unul ieftin, prietenos cu natura şi chiar rezistent la cutremure şi la gloanţe.

nigeria plastic bottle house1.jpg.492x0 q85 crop smart

PET-urile pot înlocui şi ghivecele cu flori. Şi aici nu ne referim la ghivecele cu muşcate de pe balcon, ci la ghivecele din grădini verticale. Dacă vreţi să aflaţi cum puteţi face o astfel de grădină, găsiţi un ghid aici.

bottle garden 11

Dacă nu reutilizăm PET-urile, atunci trebuie să le colectăm selectiv. Pentru ca acest lucru să fie făcut cât mai eficient, ambalajele din plastic din care bem apă sau sucuri, trebuie compactate. Astfel, aceste ambalaje ocupă mai puţin spaţiu în pubelă şi pot fi colectate cât mai multe. Că tot veni vorba, cel mai probabil aţi văzut deja noile ambalaje PET de 0.5l de la Dorna. Ei bine, acestea sunt foarte uşor de compactat şi deci mai simplu de colectat selectiv. Ne plac iniţiativele de acest tip şi le încurajăm!

close up of man holding full plastic water bottle 28243

Cifre, cifre: deseuri, gunoaie, incinerare, reciclare…tiiiii, ce bine stam!

De Ziua Femeii (dar fara nici o legatura), EuroStat a publicat statistici europene privind deseurile din statele europene…. Va puteti juca cu ele aici.

WasteGeneration EU 2010 kg capita1

Lasand la o parte interfata mai mult decat interesanta, care permite sa „invarti” cifrele cum vrei, sa vezi prin zeci de grafice cam orice se poate din datele respective, sa ne concentram putin la „povestea” Romaniei…

Aflam, asadar, ca intre tarile europene (atentie: NU cele 27 de tari membre!), aratam cam asa:

– producem 365 kg deseuri municipale, pe an, pe locuitor (~1kg/zi). Mai putin decat noi produc doar polonezii, ex-iugoslavii, cehii, estonienii, letonii. Media EU27 este cam 500kg. Asta e bine (cel putin relativ).

– dintre aceste deseuri, Romania depoziteaza „in sau pe pamant” … 290 kg (EU27 – 186kg),  incinereaza 0kg (EU27 – 108 kg), recicleaza 4 kg (EU27 – 193kg).

Diferenta intre cele 365 kg generate si cele 294 kg tratate cumva (adica 71 Kg, vreo 20% din total) in Romania…dispar! Adica nu se depoziteaza, nu se trateaza. Hai sa ne asumam o ghicitoare: voi unde credeti ca se afla?

A, si ca sa dam si un premiu sau mai multe: Elvetia, Suedia, Olanda, Austria, Germania depoziteaza in gropi de gunoi sub 1% din toate deseurile produse, in timp ce Belgia se „chinuie” sa coboare de la 1.29%.

Presupun ca la ei, cand vina primavara, sunt mai putine PET-uri pe campii…

Du-ti planietă!

Ma gandeam zilele acestea la desenele animate si la benzile desenate cu super-eroi. Lucrurile ar fi foarte simple daca ar exista pentru fiecare problema un super-erou care sa salveze situatia. Ideea se aplica si pentru problemele de mediu. Din dorul pentru zilele din copilarie cand ne jucam la bloc ‘de-a Captain Planet’, am rascolit putin internetul si am gasit cei mai eco super-eroi.

SwampThing

Pe locul 10 se afla “Swamp Thing”, un super-erou nu prea aratos, facut din materie vegetala si care proteja mlastinile (de unde venea) si mediul inconjurator in general. Putea sa ia forma plantelor din jurul lui si sa le controleze cresterea si miscarea.

 

 

 

 

 

 

Animal Man 1

Locul 9 este ocupat de “Animal Man”. ‘Omul animal’ este un super-erou care poate sa imite si sa preia puterile oricarui animal (inclusiv animale disparute sau de pe planete indepartate). Mai trebuie sa stim despre el ca este un mare sustinator al drepturilor animalelor (evident!) si da, este vegetarian.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

poison ivy

“Poison Ivy” este pe locul 8 si in benzile desenate este o ticaloasa. Dar noi nu suntem de aceeasi parere. De ce? Pentru ca iubeste plantele, le poate controla si poate comunica cu ele. Si are si un corp de invidiat…

 

 

 

 

 

 

 

 

600full aquaman poster

Locul 7 este rezervat pentru “Aquaman”. Un super-erou…rege. Da, asa cum ati citit! Aquaman este regele faimosului oras care s-a scufundat – Atlantida. Ce stie el sa faca? Pe langa abilitatile de conducator, comunica prin telepatie cu animalele de prin mare, poate  sa respire sub apa si stie sa inoate foarte rapid.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

250px Green Lantern Rebirth 6

Pe locul 6 ii gasim pe “Green Lantern” – eroi intergalactici care detin niste inele cu o putere incredibila (si verde). Ce ofera utilizatorului control asupra lumii fizice, atata timp cat acesta are suficienta vointa.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

images?q=tbn:ANd9GcS6oUvxb0VdSarah Rainmaker” este pe locul 5. Nu prea stiam cine este doamna cu pricina. Am aflat insa ca poate sa controleze fenomenele meteorologice si ca este o activista de mediu. In timpul liber (atunci cand nu lupta impotriva incalzirii globale) participa la proteste. Ne place!

 

 

 

 

 

 

1932 Tarzan The Ape Man Movi 1220068800 19320325 8535919449

Pe locul 4, se catara „Tarzan”. Nu stiu cata lume l-a privit ca pe un erou eco…dar este. Traieste in perfecta comuniune cu natura, are dexteritatea incredibila si poate invata rapid alte limbi, inclusiv cele ale animalelor.

 

 

 

 

 

 Ajungem rapid la finalistii topului eroilor verzi.

118267 18525 109227 1 wonder woman superBronzul ajunge la “Wonder Woman”. Pentru ca are un lasou al adevarului, bratari indestructibile, este prietena cu animalele si piloteaza un avion invizibil propulsat nu de combustibil fosil ci de puterea particulelor gravitationale.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

440pxPe locul 2 se afla “Iceman”, erou din X-men. ‘Omul de gheata’ are abilitatea de a influenta ecosisteme intregi, chiar de a ingheta mari cantitati de apa…si asta poate fi de ajutor daca ne gandim la ghetarii care se topesc din cauza incalzirii globale.

 

 

 

 

 

 

 

 

6a00d8341c630a53ef015433d6fe76970c 500wi

Am ajuns la locul 1. Va rugam sa-l aplaudati cel mai eco super-erou – “Captain Planet”. Il cunoastem bine pe el si pe ‘planetarii’ care il ajuta in lupta contra ticalosilor care polueaza mediul inconjurator. Acest super-erou ne aduce aminte de fiecare data ca avem puterea sa schimbam lucrurile.  Asa cum spunea si el: ”The power is yours!”

 

 

 

 
 
Surse:  mnn.com   wikipedia.com   dc.wikia.com
 
 

Si …fashionisti (sic!)

Si, daca tot zicea Luiza ca se poate face arta din flori…(ceea ce nu e neaparat reciclare, ci mai degraba 0 utilizare alternativa…dar, in fine, asta conteaza mai putin!) si fiindca e aproape weekend, uite ca si inginerii stie sa face (sic!) arta din deseuri. Nu e greseala de scriere, daca doriti sa revedeti referinta, iat-o aici.

Vorbim acum despre Steven Rodrig, un electronist american de origine cubaneza care, intr-o buna zi, a descoperit ca din placile de circuite integrate pe care le mestereste el se pot face chestii….surprinzatoare. Ca tot veni vorba de fashioniste, iata niste exemple:

Mai multe creatii de-ale lui Rodrig puteti gasi pe site-ul lui, www.pcbcreations.com. Despre Steven Rodrig, site-ul Ecofriend.com scrie ca: „In incercarea de-a salva milioane de placi defecte de circuite integrate de la groapa de gunoi – unde ar sta cateva mii de ani – designerul si tocilarul ecologist Steven Rodrig concepe opere de arta care pot sa va innobileze sufrageria.” (traducere aproximativa)

Weekend-ul asta se anunta frig. Daca va cautati o indeletnicire de interior, poate va inspira ceva din ceea ce face Steven…

Weekend placut si calduros!

 

Pentru fashioniste

A fi eco nu inseamna numai sa separi deseurile, sa stingi lumina atunci cand nu mai ai nevoie de ea sau sa nu lasi apa sa curga prea mult.

Cand esti verde apreciezi intoarcerea la natura, mancarea preparatele din ingrediente naturale, un suc proaspat, facut in casa si chiar hainele si accesoriile handmade sau din materiale reutilizate.

Fashionistele stiu cat este de important ca tricoul pe care il porti, brosa, colierul sau bratara cu carea te-ai accesorizat, sa fie unice. Asta pentru ca fiecare femeie vrea sa se simta unica si nu o copie sau un rezultat al unui trend de-o vara.

Apropo de lucruri unice, v-ar placea sa purtati pantofi sau accesorii realizate integral din flori? Am redescoperit zilele acestea fotografiile lui Michel Tcherevkoff.

79116 shoes2

Este vorba evident de un exercitiu de imaginatie, insa este unul cu adevart unic si mai mult decat fermecator. Si asta pentru ca florile sunt fragile, naturale si poarta cu ele atatea simboluri.

6micheltchferevkoff7

Colectia de accesorii Shoe Fleur s-a nascut in momentul in care Michael si-a dat seama ca o frunza folosita intr-o sedinta foto seamana cu un pantof.

Veti spune probabil ca fotografiile sunt complet editate. Lucrurile sunt mult mai complicate iar editarea este doar o etapa dintr-un proces mai complex.

40736 123083044411635 108087669244506 112953 6761992 n

39953 108293985890541 108087669244506 52961 2301437 n

Rezultatul este urmatorul:

shoefleur by michel tcherevkoff 8

shoefleur by michel tcherevkoff 1

420a52983649f2145c99e271e01b023b

Publicitate verde

plant for the planet plane small 55924Fiecare dintre noi ştie ce înseamnă publicitatea, chiar dacă nu ştim pe de rost o definiţie exactă şi general acceptată. Ştim faptul că publicitatea vinde aproape orice, poate influenţa şi modela comportamente, poate schimba percepţii.

Ca să clarificăm însă, un dicţionar de specialitate defineşte publicitatea ca fiind ştiinţa, afacerea  sau profesia creării şi diseminării mesajelor reclamelor, o instituţie socială care afectează viaţa de zi cu zi a fiecărui individ, o forţă care modelează cultura de masă, o componentă a activităţii de marketing sau o sursă de informare despre produse, servicii, evenimente, sau insituţii (companii)*.

Verde…verdele a încetat să mai reprezinte o culoare din ROGVAIV. Verdele este simbolul sustenabilităţii, al vieţii eco, în acord cu natura pe care trebuie să o susţinem şi sa o protejăm. Mergând chiar mai departe, „verde” este simbolul întoarcerii la esenţă, simplitate şi naturaleţe.

Toată lumea vorbeşte despre lipsa resurselor naturale, despre energie regenerabilă, despre colectare selectivă, reciclare, sustenabilitate. Iar asta nu este deloc rău. Poate ar trebui totuşi să trecem şi la fapte. Poate avem nevoie şi de încurajare pentru a începe să nu ne mai pese de ce spun ceilalţi şi pentru a putea convinge cât mai multă lume că nu este cool să ne îngropăm în gunoaie şi poluare. Şi atunci, publicitatea ne poate sări în ajutor, cu imagini şi reclame care să ne spună o poveste, care să treacă dincolo de stereotipuri şi clasicele mesaje care îndeamnă la reciclare şi colectare selectivă.

Am ales ca exemple, două spoturi care au fost in topul celor mai bune reclame ale anului 2011, realizat de Adweek.

Pe locul 9 al acestui top se află spotul pentru vehiculul electric Nissan Leaf „Gas Powered everything”.

Pe locul 2 este spotul „Back to start” a lanţului de restaurante cu specific mexican Chipotle.

Vizionare plăcută! :)

*Michael J. Baker, Macmillan Dictionary of Marketing & Advertising, ed. Macmillan Business, London, 1998, p. 6.

Despre mersul pe jos

Mersul pe jos este o terapie. Fie ca te plimbi pur si simplu, fie mergi pana acasa de la metrou sau de la statia de autobuz, dupa o zi incarcata de mailuri, telefoane si contracte, 10 minute de mers pe jos te pot face sa uiti toate lucrurile care te streseaza. E la indemana si tot ce trebuie sa faci este sa te uiti la ce te inconjoara, sa asculti zgomotele orasului, sa privesti luminile si oamenii care ii umbla strazile. Si chiar daca orasul in care traiesti nu e perfect, luandu-l la picior poti afla ce iti place la el si ce poate fi schimbat in bine. Orasul in care traiesti are si amprenta ta, asa cum tu, la randul tau porti in tine o parte din oras. Asa ca poate ar trebui sa il cunosti mai bine.

N-ai sa vezi niciodata ce se intampla in jurul tau stand in spatele volanului. Este mai comod asa, insa esenta orasului o cunosti mergand printre oameni, pe strazi. Ar trebui sa invatam sa hoinarim prin oras, atat cat ne permit deadline-urile, programarile si multe altele obligatii pe care le avem. Ar trebui sa cunoastem toate parcurile si spatiile de relaxare. Ar trebui sa mergem mai mult pe jos nu doar ca sa vedem realitatea in care traim, ci si pentru ca, e mai sanatos, pentru noi si pentru natura care oboseste zilnic de atata poluare.

Si ca sa va facem pofta de plimbare,  uitati-va la filmuletul de mai jos:

 

Am inceput. Din nou!

A mai trecut (rapid, ca intotdeauna…) inca o tura de sarbatori de iarna. Aceeasi rutina: mailuri si sms-suri cu urari, cateva colinde, iar mailuri si sms-uri, apoi un eveniment de o noapte (care de data asta a cazut in weekend ca sa nu se deosebeasca cu nimic de celelalte 52 de saptamani din 2011) si iata-ne, din nou, la un inceput de an. Pe care ni-l dorim mai bun. Tot ca intotdeauna…

Pai, atunci, hai sa-l facem mai bun! Fiecare acolo unde si cum poate (cum altfel?). Hai sa avem un an in care sa interzicem predicatele impersonale („sa se faca” si „sa se dreaga”), in care sa ne respectam „new year resolutions” – ca „rezolutiile de anul nou” suna a sedinta de partid -, in care sa intelegem ca 1+1>2 si in care, la final, sa ne privim cu mandrie in oglinda. Iar restul….sunt detalii.

Si, asa cum mai spuneam – pardon, citam! – cu alta ocazie:

Decat sa injuri intunericul, mai bine aprinde o lumanare!

A, si pentru ca incepem un nou capitol, va invitam – respectuos – sa ne mai vizitati. Uneori o sa avem lucruri de zis aici, alteori de impartasit dileme dar, intotdeauna, vom fi civilizati si – cat ne pricepem – o sa incercam sa fim relevanti. Cu bine!