Nanomaterialele – o solutie pentru reducerea deseurilor de anvelope?
Potrivit unui raport recent al Organizatiei pentru Cooperare si Dezvoltare Economica (OCDE), utilizarea de nanomateriale in productia de anvelope ar putea contribui la dezvoltarea sustenabila a industriei si ar reduce impactul asupra mediului al vehiculelor, (cu conditia ca riscurile de mediu, de sanatate si de siguranta ale tehnologiei sa fie gestionate cu atentie).
Raportul numit Nanotechnology and Tyres: Greening Industry and Transport evidentiaza potentialul nanomaterialelor si analizeaza provocarile pentru introducerea lor in conditii de siguranta si durabile in industria de anvelope. Aceste nanomaterialele au potentialul de a reduce rezistenta la rulare a pneurilor, imbunatatind astfel consumul de carburant si reducand emisiile de CO2 (anvelopele sunt responsabile pentru 20% din energia necesara alimentarii unei masini).
In plus, folosirea proceselor nanotehnologice (tehnici moderne care permit fabricarea de dispozitive, de talie moleculara, capabile sa manipuleze materia atom cu atom) in fabricarea anvelopelor creste rezistenta la uzura a acestora (contribuind astfel, la prelungirea duratei anvelopelor) mentinand in acelasi timp aderenta pe teren umed si nivelurile de siguranta existente.
1,5 miliarde de pneuri sunt aruncate anual, la nivel mondial
Aceasta masura poate fi o solutie excelenta pentru reducerea deseurilor de anvelope; in ultimii ani cresterea cantitatii de deseuri de anvelope a devenit o problema importanta la nivel global. Anual, se arunca 1,5 miliarde de pneuri la nivel mondial, in conditiile in care anvelopele uzate pot fi reciclate in intregime si reintroduse in fluxul tehnologic. In unele tari ca Finlanda de exemplu, peste 90% din anvelopele uzate colectate sunt reciclate.
Raportul propus initial de OCDE si sustinut de Tire Industry Project (TIP), parte a Consiliului Mondial de Afaceri pentru Dezvoltare Durabila (WBCSD), ofera, de asemenea, perspective asupra factorilor de inovare din industria anvelopelor si a costurilor si beneficiilor utilizarii nanotehnologiei in fabricarea anvelopelor. Raportul subliniaza importanta colaborarii intre guverne si industrie pentru a aborda provocarile specifice ridicate de introducerea de noi nanomateriale in diferite sectoare de activitate.
Pana acum, beneficiile nanotehnologiei au fost demonstrate si in alte domenii. IBM a anuntat recent ca, impreuna cu Institutul de Bioinginerie si Nanotehnologie din Singapore, au gasit solutia pentru distrugerea in conditii de siguranta a unor virusi rezistenti la antibiotice si uneori mortali- cum este de exemplu stafilococul auriu. Descoperirea incredibila din nanomedicina transforma materialele plastice obisnuite, cum ar fi polietilen tereftalat (PET) in materiale netoxice si biocompatibile, concepute pentru a descoperi si ataca infectiile fungice.
Compusi de cauciuc realizati cu ulei de soia
O alta veste inovatoare privind anvelopele a fost lansata in 2012 de cercetatorii de la Goodyear Tire & Rubber Company; aceasta anunta ca utilizarea uleiului de soia poate prelungi `viata` benzii de rulare cu 10% si inlocui sapte milioane de galoane de petrol in fiecare an. In plus, potrivit companiei, compusii de cauciuc realizati cu adaos de ulei de soia se amesteca mai usor cu siliciul folosit in construirea anvelopelor, fapt ce imbunatateste eficienta anvelopelor si determina reducerea consumului de energie si a emisiilor de gaze cu efect de sera.
In luna martie a acestui an, Goodyear a depus cererile de brevet iar testele pentru a califica uleiul de soia in fabricarea benzii de rulare vor incepe in acest an, potrivit United Soybean Board. Goodyear spera sa inlocuiască complet toate uleiurile pe baza de petrol din anvelopele sale cu ulei de soia, cost care s-ar putea ridica la aproximativ 54 de milioane de lire sterline pe an.
Mai multe informatii despre acest subiect gasiti aici.