WhatsApp Image 2023 07 25 at 16.51.44 1

#Newsletter Ecoteca -De ce se raportează atât de greu produsele din plastic de unică folosință

WhatsApp Image 2023 07 25 at 16.51.44 1

Sursa foto: Ecoteca

Deși la începutul acestui an a fost adoptat Ordinul nr. 185/2023 care aprobă modelul şi conţinutul formularului „Declaraţie privind anumite produse din plastic de unică folosinţă” şi a instrucţiunilor de completare şi depunere a acestuia (iar termenul limită de depunere a declarațiilor pentru anul 2022 a fost 25 februarie!), în continuare mulți producători nu au reușit să raporteze ambalajele de unică folosință gestionate, nu știu exact care sunt categoriile de produse de unică folosință care trebuie gestionate și ce alte obligații de gestionare au.

Principalul motiv îl reprezintă chiar Ordonanţa nr. 6/2021 privind reducerea impactului anumitor produse din plastic asupra mediului, structurată mult prea haotic pentru a putea urmări cu ușurință obligațiile de gestionare și raportare.

Ecoteca vine în ajutorul dvs. cu serie de articole grupate pe principalele categorii de produse din plastic de unică folosință reglementate de OG nr. 6/2021.

Din cele 21 de categorii de produse de plastic de unică folosință reglementate de OG 6/2021 trebuie raportate în Declarația din Ordinul 185/2023 doar:

  • pentru sticlele pentru băuturi cu o capacitate până la 3 litri introduse pe piață – termen limită – până la 25 februarie a anului următor (OG. 6, artic. 9, alin. 4), procentul de plastic reciclat din sticlele PET – până la 25 februarie a anului următor (OG. 6, artic. 6, alin. 5) -prima perioadă de raportare este anul calendaristic 2023; cantitatea de plastic reciclat pentru a fi încorporat în sticle PET până la 25 februarie a anului următor raportării (OG. 6, artic. 6, alin. 6) -prima perioadă de raportare este anul calendaristic 2023.
  • paharele pentru băuturi din plastic de unică folosinţă, inclusiv capacele acestora, fabricate în întregime din plastic, introduse pe piaţă în anul 2022* (artic. 4, alin. 1 b)
  • recipiente pentru alimente din plastic de unică folosinţă, fabricate în întregime din plastic, introduse pe piaţă în anul 2022 utilizate pentru a conţine produse alimentare care sunt destinate consumului imediat, fie pe loc, fie la pachet; (artic. 4, alin. 1 b)
  • măsurile adoptate pentru reducerea paharelor pentru băuturi și recipientelor pentru alimente introduse pe piață până la data de 1 februarie a anului următor celui în care s-a desfăşurat activitatea (artic. 4, alin. 1 c)
  • sticlele pentru băuturi cu o capacitate de până la 3 litri colectate –  până la data de 30 aprilie a anului următor raportării – sunt raportate de Unităție Administrativ – Teritoriale sau Asociațiile de Dezvoltare Intercomunitară (artic. 9, alin. 7)

Captura 1

Alte obligații privind produsele de plastic de unică folosință:

  1. recipiente pentru băuturi cu o capacitate de până la 3 litri, inclusiv dopurile și capacele acestora – măsuri privind răspunderea extinsă a producătorilor (artic. 8, alin. 3), cerințe privind designul (dopurile şi capacele rămân ataşate de recipiente) – artic. 6, alin. 1; autoritățile centrale iau măsuri de sensibilizare– pentru a informa consumatorii şi pentru a stimula comportamentul responsabil al consumatorilor, în vederea reducerii acestor categorii de deșeuri (artic. 10, alin. 1); Ministerul Educației, desfăşoară activităţi de informare privind prevenirea generării deşeurilor, în general, şi prevenirea şi reducerea impactului produselor din plastic de unică folosinţă asupra mediului şi sănătăţii umane, în particular (artic. 10, alin. 3); – mai multe informații aici 
  2. sticle pentru băuturi cu o capacitate de până la trei litri, inclusiv dopurile și capacele acestora – măsuri privind răspunderea extinsă a producătorilor (artic. 8, alin. 1, 3), cerințe privind designul – dopurile şi capacele rămân ataşate de recipiente (artic. 6, alin. 1), începând cu 2025 trebbuie să conțină plastic reciclat în proporţie de cel puţin 25% (artic. 6, alin. 4), măsuri privind colectarea separată (artic. 9, alin 2, 3); măsuri de sensibilizare (artic. 10, alin. 1), activități de informare privind prevenirea SUP (artic. 10, alin. 3); monitorizare și raportare la Comisia Europeană (artic. 13, alin. 1c, 1d) – mai multe informații aici 
  3. pahare pentru băuturi, inclusiv capacele acestora – măsuri privind răspunderea extinsă a producătorilor (artic. 8, alin. 1, 3), măsuri pentru reducerea consumului (artic. 4, alin. 1a), alin. 3a); trebuie să poarte un marcaj privind opţiunile adecvate de gestionare a deşeurilor pentru produsul respectiv (artic. 7, alin. 1); – măsuri de sensibilizare (artic. 10, alin. 1), activități de informare privind prevenirea SUP (artic. 10, alin. 3); monitorizare și raportare la Comisia Europeană (artic. 4, alin. 11) – mai multe informații aici 
  4. recipiente pentru alimente – măsuri privind răspunderea extinsă a producătorilor (artic. 8, alin. 1, 3), măsuri pentru reducerea consumului (artic. 4, alin. 1a), alin. 3a); măsuri de sensibilizare (artic. 10, alin. 1), activități de informare privind prevenirea SUP (artic. 10, alin. 3); monitorizare și raportare la Comisia Europeană (artic. 4, alin. 11) – mai multe informații aici 
  5. baloane – măsuri privind răspunderea extinsă a producătorilor (artic. 8, alin. 4); măsuri de sensibilizare (artic. 10, alin. 1), activități de informare privind prevenirea SUP (artic. 10, alin. 3);mai multe informații aici 
  6. pungi de transport din plastic subțire – măsuri privind răspunderea extinsă a producătorilor (artic. 8, alin. 3); măsuri de sensibilizare (artic. 10, alin. 1); activități de informare privind prevenirea SUP (artic. 10, alin. 3); mai multe informații aici 
  7. pachete şi folii din material flexibil care conţin produse alimentare destinate consumului direct din pachet sau folie fără preparare ulterioară – măsuri privind răspunderea extinsă a producătorilor (artic. 8, alin. 3); măsuri de sensibilizare (artic. 10, alin. 1); activități de informare privind prevenirea SUP (artic. 10, alin. 3); – mai multe informații aici 
  8. absorbante, tampoane igienice și aplicatoare de tampoane – trebuie să poarte un marcaj privind opţiunile adecvate de gestionare a deşeurilor pentru produsul respectiv (artic. 7, alin. 1); măsuri de sensibilizare (artic. 10, alin. 1); activități de informare privind prevenirea SUP (artic. 10, alin. 3); –mai multe informații aici 
  9. produse din tutun cu filtre și filtre comercializate pentru a fi utilizate în combinație cu produse din tutun – trebuie să poarte un marcaj privind opţiunile adecvate de gestionare a deşeurilor pentru produsul respectiv (artic. 7, alin. 1); măsuri privind răspunderea extinsă a producătorului (artic. 8, alin. 4; artic. 8, alin. 5, 6); măsuri de sensibilizare (artic. 10, alin. 1); activități de informare privind prevenirea SUP (artic. 10, alin. 3); –mai multe informații aici 
  10. șervețele umede – trebuie să poarte un marcaj privind opţiunile adecvate de gestionare a deşeurilor pentru produsul respectiv (artic. 7, alin. 1); măsuri privind răspunderea extinsă a producătorului (artic. 8, alin. 4); măsuri de sensibilizare (artic. 10, alin. 1); activități de informare privind prevenirea SUP (artic. 10, alin. 3) –mai multe informații aici 
  11. echipamente de pescuit care conțin plastic -măsuri privind răspunderea extinsă a producătorului (artic. 8, alin. 19, 21; artic. 10, alin. 2); măsuri de sensibilizare (artic. 10, alin 1); activități de informare privind prevenirea SUP (artic. 10, alin. 3); monitorizare și raportare la Comisia Europeană (artic. 8, alin. 18, artic. 13, alin. 2). –mai multe informații aici 

Singurele categorii de produse de plastic de unică folosință din cele menționate mai sus, care nu sunt acoperite de măsurile privind răspunderea extinsă a producătorului sunt absorbantele, tampoanele igienice și aplicatoarele de tampoane.

WhatsApp Image 2023 07 25 at 17.18.37

Teoretic, începând data intrării în vigoare a OG 6/2021 (respectiv, septembrie 2021) se interzice introducerea pe piaţă a mai multor produse din plastic de unică folosinţă şi a produselor fabricate din materiale plastice oxodegradabile (materiale din plastic care conţin aditivi care, prin oxidare, duc la fragmentarea materialelor plastice în microfragmente sau la descompunerea chimică), iar încălcarea dispozițiilor se sancționează cu amendă de la 3.000 lei la 6.000 lei, pentru persoanele fizice, şi de la 20.000 lei la 40.000 lei, pentru persoanele juridice.

Practic, la 2 ani de la adoptarea OG 6/2021 astfel de produse încă se mai găsesc în magazine și sunt folosite de firmele de catering…

Produse de plastic de unică folosință care ar trebui interzise din 2021 dar încă există pe piață

  1. materiale plastice oxodegradabile (materiale din plastic care conţin aditivi care, prin oxidare, duc la fragmentarea materialelor plastice în microfragmente sau la descompunerea chimică)
  2. beţişoare pentru urechi
  3. tacâmuri (furculiţe, cuţite, linguri, beţişoare chinezeşti)
  4. farfurii
  5. paie pentru băuturi
  6. agitatoare pentru băuturi
  7. beţe care se ataşează baloanelor sau care sprijină baloane
  8. recipiente pentru alimente, fabricate din polistiren expandat, cum ar fi cutiile cu sau fără capac
  9. recipiente pentru băuturi fabricate din polistiren expandat, inclusiv dopurile şi capacele acestora
  10. pahare pentru băuturi fabricate din polistiren expandat, inclusiv capacele acestora – mai multe informații –aici.

 

Ce s-a mai întâmplat în România și în lume legat de deșeuri și sustenabilitate

1.Academia de Jurnalism de Mediu „Reporting: Climate” dezvoltată de ECOTECA împreună cu GRF+ a continuat cu modulul 3 „Păduri și biodiversitate”. Mulțumim speakerilor: 🌳Laura Bouriaud (profesor Facultatea de Silvicultură din cadrul Universității „Ștefan cel Mare” Suceava), 🌳Florin Stoican (activist de mediu, fondator Parcul Natural Văcărești Parcul National Buila Vanturarita și 🌳Alex Nedea (jurnalist Recorder).

„Reporting: Climate” își propune să vină în sprijinul jurnaliștilor cu informații și resurse tehnice relevante pentru a aprofunda subiectele de mediu și sustenabilitate, prin intermediul a 5 module de training susținute de experți de mediu pe parcursul anului 2023.

2.Întâlnirile „ECOLOCAL– Gestionarea eficientă a deșeurilor în teritoriu”organizate de ECOTECA  în parteneriat cu primării, consilii județene, ADI-uri, poliția locală, companii de salubritate, ONG-uri, generatori de deșeuri, autorități de mediu și alți „actori” relevanți din domeniu continuă. De această dată dezbaterile au avut loc în Baia Mare  și Satu Mare și au vizat soluții și oportunități de colaborare în vederea îmbunătățirii managementului deșeurilor în aceste zone.

3. Raul Pop, director programe ECOTECA a discutat în cadrul conferinței Problemele de mediu, reflectate în presă organizata de G4 Media despre programul ASAP România de colectare separată care se desfășoară la nivel național în peste 1000 de școli (din 32 de reședințe de județ și care acoperă 500 000 de elevi) despre provocările din proiect şi din gestiunea deșeurilor municipale în general, dar și despre așteptările de recuperare a ambalajelor prin Sistemul Garanție – Returnare (SGR).

4. Ecoteca a ajuns și la #Buftea; am discutat cu autoritățile publice locale și reprezentanții instituțiilor de învățământ despre îmbunătățirea sistemului de colectare separată a deșeurilor în localitate.

5. Raul Pop, Director Programe Ecoteca a moderat Waste Management Forum organizat de The Diplomat-Bucharest.

6. Împreună cu BCR și EFdeN, Ecoteca a organizat o masă rotundă pe tema eficienței energetice în clădiri. Principalele teme dezbătute:📌Stadiul actual al fondului construit și provocările aferente promovării  eficienței energetice în clădirile din România 📌Gradul de realizare a obiectivelor strategice în domeniul energiei în România -exemple de bune practici.📌Pașii necesari pentru a ajunge la clădiri mai eficiente din punct de vedere energetic, inclusiv din perspectiva finanțării proiectelor de investiții.

7. În ce stadiu e sistemul garanției de 50 de bani pentru sticle, PET-uri și doze. Interviu Gemma Webb, CEO RetuRO: Cel mai dificil a fost să le explicăm băncilor

8. The world’s first automatic large-scale textile sorting plant is in Sweden

9. New York City zero waste package, including mandatory residential organics program, becomes law

10. The AI trained to recognise waste for recycling. Video cameras powered by AI are analysing work at waste processing and recycling facilities.

 

Proiect în colaborare ExpertDeseuri.ro – ECOTECA. Alătură-te proiectului aici.

Dacă ai primit acest newsletter fără a fi abonat, poți să te abonezi și tu dând click pe butonul de mai jos.

Vreau să mă abonez la newsletter.