De ce solicită RetuRO amânarea Sistemului Garanție – Returnare cu 3 luni
RetuRO a solicitat oficial în această săptămână, printr-o cerere către Ministerul Mediului, Apelor și Pădurilor, o prelungire de cel puțin trei luni a termenului de punere în funcțiune a Sistemului de Garanție Returnare (SGR).
Solicitarea vine ca urmare a naturii extrem de complexe a sistemului, care necesită un interval specific de timp pentru dezvoltare și testare corespunzătoare, dar și pentru a asigura o integrare mai ușoară a tuturor părților implicate.
În urma discuțiilor cu reprezentanții RetuRO Ministrul Mediului, Mircea Fechet a anunțat respingerea solicitării companiei RetuRO de amânare a intrării în funcțiune a Sistemului Garanție Returnare, programată să aibă loc la data de 30 noiembrie a acestui an.
Ministrul a reamintit că sistemul SGR ar fi trebuit să intre în vigoare la 1 ianuarie 2021, apoi a fost amânat pentru data de 1 octombrie 2022, ulterior fiind stabilită data de 30 noiembrie 2023 pentru punerea în funcțiune a acestuia.
„Industria a avut la dispoziție cinci ani de zile, începând cu 2018, pentru a se pregăti în vederea intrării în vigoare a acestui sistem. Avem o legislație care explică foarte bine responsabilitatea extinsă a producătorilor și, indiferent dacă ești un mic producător de băuturi tradiționale sau că ești cea mai cunoscută companie de băuturi din lume, obligația privind gestionarea ambalajelor îți aparține și mă aștept să existe o conformare cu legislația în vigoare”, a precizat ministrul.
Ce pași a făcut administratorul RetuRO până acum pentru pregătirea sistemului:
- În prezent 40 de specialiști lucrează în cadrul RetuRO; până anul viitor numărul lor ar trebui să ajungă la 500 de persoane.
- Peste 63.000 de operatori economici s-au înregistrat deja în Sistemul Garanție- Returnare, în diferite etape. Se estimează că peste 80 000 de organizații ar trebui să se înscrie în cadrul platformei returosgr.ro.
- A asigurat finanțarea inițială pentru RetuRO, prin aportul acționarilor, și, apoi, prin obținerea unui împrumut în valoare de peste 85 de milioane de euro.
- Pentru a lansa un sistem operațional eficient, RetuRO a identificat, necesitatea creării a încă 11 centre de numărare, în plus față de cele 6 centre de sortare și numărare incluse în dosarul de acreditare. RetuRO a încheiat deja acorduri pentru închirierea a șase spații industriale și este în proces avansat de finalizare a celorlalte locații.
- După o analiză la nivel global, RetuRO a găsit partenerul IT care poate susține implementarea sistemului.
- A elaborat contractele pentru producători, care au fost implicați în consultări publice. 1.500 de producători sunt în proces de semnare, în prezent, pentru aceste acorduri pe care RetuRO le-a semnat deja.
- A identificat furnizorii de soluții tehnice pentru cele 17 centre de colectare și numărare.
- A publicat specificațiile pentru automatele de preluare a ambalajelor de băuturi (RVM).
- A semnat un contract cu furnizorul de echipamente Anker Andersen pentru dotarea centrelor de numărare și sortare a ambalajelor.
- RetuRO este în proces de selecție a unui partener logistic pentru a asigura cel mai bun suport în transport.
Principalele motive care stau la baza solicitării de prelungire a termenului de lansare a SGR
- Complexitatea proiectului și provocările de implementare. Inițierea sistemului SGR s-a confruntat cu provocări complexe în multiple aspecte, inclusiv în configurarea echipamentelor, integrarea software-ului, identificarea și asigurarea locațiilor potrivite pentru centrele regionale. Acest lucru a generat situații neprevăzute și întârzieri în faza de implementare.
- Constrângerile de timp. Termenul alocat pentru implementarea sistemului a fost cu trei luni mai scurt decât cel propus inițial de RetuRO în dosarul de acreditare, ceea ce a creat un program mai comprimat decât s-a anticipat.
- Percepția publică și educația civică: RetuRO nu numai că dezvoltă sistemul de la zero, dar este responsabil și de procesul de informare și educare, pentru a-i familiariza pe toți participanții cu Sistemul Garanție Returnare. Este necesară o campanie amplă de informare a consumatorilor și a celorlalți stakeholderi implicați.
- Gemma Webb, CEO RetuRO a declarat în cadrul conferinței Sustainability in Business – Forum & Awards 2023 că până la data lansării sistemului (30 noiembrie 2023) doar un centru de numărare și sortare va fi funcțional; dacă ar fi amânat sistemul, în cele 3 luni de amânare încă 2 centre ar deveni operaționale și ar oferi o mai bună acoperire la nivel național, urmând ca restul centrelor de numărare și sortare să fie construite pe perioada de implementare a sistemului. Totodată, Gemma Webb a averizat că este important ca sistemul să fie testat în luna decembrie pentru a punea transmite facturile către stakeholderii implicați începând cu luna ianuarie.
Următoarele etape importante pentru implementarea SGR
- Dezvoltarea și implementarea Sistemului IT: Programul strâns limitează testarea detaliată a componentelor de bază ale sistemului IT, atingerea standardelor de calitate necesare și nu lasă loc pentru ajustări în cazul apariției unor probleme neașteptate.
- Construirea centrelor de sortare și numărare
- Dezvoltarea infrastructurii și rețelei logistice
- Contractele cu comercianții: RetuRO lucrează, în prezent, la pregătirea contractelor pentru comercianți, care vor trece, mai întâi, printr-o fază de consultare, iar, în cele din urmă, vor ajunge în proces de semnare.
- Managementul producătorilor și retailerilor
- Campanie informativă pentru consumatori: Pentru informarea, înțelegerea modului de funcționare și promovarea Sistemului Garanție Returnare, RetuRO va lansa, în curând, o campanie informativă pentru consumatori.