Raul Pop: Sistemul de Garanție-Returnare educă și transformă obiceiurile de reciclare
Raul Pop, director de programe al Asociației Ecoteca, a evidențiat rolul transformator al Sistemului de Garanție-Returnare (SGR) în educarea populației și în schimbarea obiceiurilor de reciclare. Declarația sa a fost făcută în cadrul conferinței organizate de DIGI 24, intitulată „Cum a schimbat Sistemul de Garanție-Returnare peisajul economic românesc?”, unde s-au evaluat rezultatele primului an de funcționare a sistemului.
SGR și schimbarea comportamentului
Raul Pop a subliniat rolul educativ al SGR, comparând fenomenul cu reciclarea fierului vechi: „Valoarea atașată unei bucăți de ceva are, în primul rând, un caracter educativ. Exact cum s-a spus mai devreme. Nu este o sarcină care să-ți încurce planurile de business, să nu mai faci vânzări sau să fie oamenii semnificativ impactați. Dar în momentul în care cineva știe că are în mână ceva de valoare, deja se schimbă datele. Ce s-a întâmplat la noi cu fierul vechi urmează aceeași logică. Dacă ai văzut o bucată de sârmă pe jos, cineva știe că aceea reprezintă o valoare și n-ai mai văzut-o pe jos. SGR a făcut treaba asta într-un mod mult mai organizat, mai vizibil, mai transparent, mai onorabil. Și acest lucru ajută. Dar să nu ne imaginăm că educă populația peste noapte. Însă acest aspect se vede în rezultatele sistemului.”
În primul an, peste trei miliarde de ambalaje marcate cu simbolul „SGR” au fost returnate de către consumatori. Sistemul a predat peste 200.000 de tone de ambalaje sortate și procesate către reciclatori, atingând o rată lunară de colectare de 84% în octombrie 2024. Investițiile de 60 de milioane de euro în infrastructura operațională și crearea a 800 de locuri de muncă verzi subliniază contribuția SGR la dezvoltarea economică și socială.
Limitele SGR
Raul Pop a evidențiat și limitele sistemului: „Sistemul de garanție-returnare este vedeta tuturor știrilor când vine vorba despre protecția mediului în România. Sistem de succes, nu contestă nimeni, dar sistemul de garanție-returnare nu rezolvă toate problemele universului.” El a subliniat necesitatea adaptării la condițiile din teren: „Nu o să pot să fac într-un cătun dintr-un județ oarecare exact aceleași activități pe care le pot face într-un sector din Capitală.”
Directorul de programe al Asociației ECOTECA a adus în discuție și riscurile de separare între rural și urban: „Pe de altă parte însă, riscăm să cultivăm în continuare o desprindere față de obligațiile primăriilor din rural și din orașe mici. Haideți să punem lucrurile puțin în perspectivă. Sistemul de garanție-returnare, până la finalul acestui an, va colecta și procesa undeva la 250.000 de tone de ambalaje. Până la urmă, în cea mai optimistă calculare, România generează 5 milioane de tone de deșeuri pe an. Pus în perspectivă, e ca și când ai avea o trăsură cu 20 de cai care trebuie să tragă, dar unul e frumos, gras, lucios, bine hrănit, și ceilalți 19 nu.”
Raul Pop a concluzionat că SGR este un model de urmat pentru alte tipuri de deșeuri, dar dacă nu este extins și adaptat mai larg, nu va putea salva situația pe termen lung. El subliniază nevoia de implicare a autorităților locale pentru gestionarea eficientă a tuturor tipurilor de deșeuri.