Dreptul la reparare
O nouă săptămână, o nouă directivă, pentru că peste vară se publică actele adoptate la finalul mandatului de Parlamentul European în formula anterioară alegerilor din iunie, toate dosare negociate în ultimii ani.
Unul dintre acestea, din sfera economiei circulare, este cel cunoscut sub titulatura de dreptul la repare (right to repair – R2R). Practic, repararea ar ajuta ca închiderea buclei să se întâmple mai devreme, iar intenția Directivei tematice este să prelungească perioada de utilizare a bunurilor și în cele din urmă să reducă numărul cazurilor de eliminare prematură a bunurilor funcționale. Pentru ca acest lucru să fie posibil în condiții de Pieței Unice, sunt uniformizate și condițiile pentru operatorii europeni din această piață. Alegerile consumatorului în raport cu durata și starea de utilizarea a unui produs sunt determinate de factori multipli, însă Directiva încearcă să adreseze câteva ce țin de cerere și ofertă, atât în perioada de garanție a produsului, cât și în afara acesteia.
Instrumentele are vor fi disponibile pentru anumite categorii de bunuri, odată cu implementarea Directivei:
- Dreptul consumatorilor de a solicita producătorilor să repare anumite produse. Producătorii trebuie să pună la dispoziție piese de schimb și instrumente pentru a face repararea posibilă și nu pot folosi nicio clauză contractuală și nicio tehnică legată de hardware sau de software care să împiedice repararea bunurilor.
- Bunurile reparate în temeiul garanției vor beneficia de o prelungire suplimentară cu 12 luni a garanției legale. Consumatorii pot primi un dispozitiv de înlocuire pe durata reparării sau, dacă acesta nu poate fi reparat, pot să opteze pentru o produs recondiționat ca alternativă.
- O platformă europeană online (cu secțiune națională) de reparații pentru a conecta consumatorii cu reparatorii și vânzătorii de bunuri recondiționate din zona lor. Platforma va permite căutări în funcție de locație și standardele de calitate, ajutând consumatorii să găsească oferte atractive și sporind vizibilitatea pentru reparatori.
- Un formular european de informații privind repararea, pe care consumatorii îl vor putea solicita oricărui reparator, care să asigure transparența condițiilor de reparație și a costurilor și să faciliteze compararea ofertelor de reparații.
- Va fi elaborat un standard european de calitate pentru serviciile de reparații pentru a ajuta consumatorii să identifice reparatorii care se angajează să asigure o calitate superioară.
- Măsuri de promovare a reparării. Fiecare stat membru trebuie să ia cel puțin o măsură precum constituirea unui fond național, instituirea unor scheme de vouchere, alte măsuri de stimulare a reparării.
Cu termen de implementare 31 iulie 2026, directiva transmite mai multe semnale în piață operatorilor economici înainte să impună obligațiile menționate, respectiv că se va dezvolta treptat o piață pentru servicii de reparare, piese de schimb și produse recondiționate cel puțin pentru categoriile de bunuri care fac obiectul Directivei (anumite electrocasnice și echipamente IT, de folosință mai îndelungată). Dar pentru ca impactul acesteia să fie și mai amplu, este nevoie ca măsurile din Directivă, chiar înainte de transpunere, să fie completate de măsuri de conștientizare și stimulare a dezvoltării, ca pentru orice piață la început de drum.