2023 08 10 12 19 30 Window

Măsurarea circularității – Metodă și indicatori pentru măsurarea proceselor circulare în organizați: Standardul UNI/TS 11820:2022

Conceptul de economie circulară poate fi definit ca un model de producție și consum în care deșeurile sunt reduse la minimum, iar ciclul de viață al produselor este extins cât de mult posibil, prin modele precum întreținerea, reutilizarea, recondiționarea, refabricarea, reciclarea și compostarea. Materialele pot fi utilizate în mod productiv, creând astfel o valoare suplimentară.

Dar în timp ce conceptul vine să propună o alternativă sistemică și, de altfel, foarte generoasă, la modelul liniar (produci-consumi-arunci), generozitatea aceasta lasă și mult spațiu de necunoscut. Dincolo de câteva practici punctuale care se încadrează printre modelele enumerate mai sus, în realitate, în cele mai multe afaceri, fluxurile de materiale care ar trebui analizate din perspectiva circularității end-to-end sunt numeroase. Și fără să analizăm și să măsurăm, nici nu știm de unde să plecăm și ce să îmbunătățim.

Sunt câteva standarde care ne ajută să facem asta. Unul asupra căruia m-am oprit este Standardul UNI/TS 11820:2022 – Măsurarea circularității – Metode și indicatori pentru măsurarea proceselor circulare în organizații (în italiană, îl puteți descărca AICI) elaborat de Organismul Italian de Standardizare (UNI). O specificație tehnică bazată pe un set de indicatori pentru a evalua cantitativ nivelul de circularitate al unei companii, indiferent de tipul sau dimensiunea acesteia, sau de produsele furnizate și serviciile prestate. Pe baza unui set de 71 de indicatori împărțiți în 3 categorii de bază, specifici, premium. 

Acest standard ține cont și de ISO TC 323 Circular Economy, dar este mai suplu și mai ușor de folosit, dar integrează și alte principii și cadre de referință din domeniu. 

A diagram of a circular chart  Description automatically generated with medium confidence

În mod practic, câteva dintre elementele pe care le aduce Standardul: indică tipurile de date de care este nevoie; indică fluxul de date care ar trebui operaționalizat pentru a le obține și alternativele pentru tipurile de date. 

Metoda de măsurare a circularității propusă se bazează pe setul de 71 de indicatori elaborați în detaliu, iar fiecărui indicator i-a fost atribuit un tip de evaluare în funcție de tipul de afacere:

  • indicatori de produs
  • indicatori de servicii
  • indicatori legați de produse și servicii

Fiecărui indicator i-a fost atribuită, de asemenea, una dintre următoarele categorii:

  • indicator de bază: această categorie include toți indicatorii care trebuie să fie obligatoriu de evaluat;
  • indicator specific: cel puțin 50 % trebuie să fie completat;
  • indicator premium: include toți indicatorii opționali. Completarea unuia sau mai multor indicatori premium, dacă înregistrează un punctaj mai mare de zero, va garanta un punctaj de circularitate final mai mare

Tematicile în care sunt încadrați cei 71 de indicatori:

  1. Indicatori privind resursele materiale și componentele
  2. Indicatori pentru resursele energetice și de apă
  3. Indicatori pentru deșeuri și emisii
  4. Indicatori pentru logistică
  5. Indicatori legați de resurse și servicii
  6. Indicatori privind resursele umane, activele, politica și durabilitatea

Standardul propune o evaluare pentru fiecare dintre aceștia (în funcție de cele 3 categorii menționate mai sus), iar pe baza punctajului final obținut pe baza unui algoritm de calcul, va rezulta o fotografie complexă a gradului de circularitate a companiei. 

Pe baza acestor calcule (iar Standardul include inclusiv exemple de calcul), o evaluare de circularitate a unei companii ar putea arăta așa:

A diagram of a graph  Description automatically generated

Și dacă analiza este urmată de identificare oportunităților de îmbunătățire pe fiecare nivel, cu implementarea lor, în anul 2 de evaluare se poate face chiar o comparație. Cu puțină pricepere internă, Standardul se poate aplica de către specialiști interni, dar se poate obține și o certificare externă. 

De ce este important pentru companii să măsoare gradul de circularitate: câștigă multe resurse pe care altfel le pierdeau pe drum, pot identifica noi oportunități de afaceri, își îndeplinesc mai ușor obligațiile de mediu, au deja fluxuri interne de date pe care le pot utiliza și în alte contexte de raportare precum rating ESG, raportarea non-financiară (ESG). 

Autor: Adelina Dabu