Transformarea sustenabilă confirmă și în afaceri
Autor articol: Adelina Dabu
Într-un moment geo-economic complicat, când îngrijorările privind situația economică le eclipsează, în anumite cercuri, pe cele privind schimbările climatice și numitorul comun nu este întotdeauna identificat, raportul Deloitte 2024 CxO Sustainability Report vine cu o veste bună: sunt semne de transformare în acțiunile companiilor în materie climatică.
După ani în care sustenabilitatea a însemnat mai degrabă compliance, managementul riscurilor și implicarea stakeholderilor, directorii executivi încep să vadă beneficiile financiare ale acțiunilor în materie de sustenabilitate și climă. Acestea le servesc tot mai mult drept motoare pentru generarea de valoare, diferențiator pe piață și locomotivă de inovare și transformare. Acesta este motivul pentru care mai mulți dintre ei, întrebați de Deloitte, spun că acționează strategic și investițiile în materie sunt în creștere. 85% dintre aceștia și-au crescut investițiile în sustenabilitate și tema rămâne în top 3 priorități pentru cei mai mulți dintre ei, în contextul în care anticipează că schimbările climatice le vor afecta semnificativ operațiunile și implementarea strategiei de business. Aceasta este flancată, între priorități, de perspectivele economice și schimbările cadrului de reglementare.
Pe măsură ce sustenabilitatea capătă concretețe în modelul de afaceri, precum eficientizarea lanțurilor de aprovizionare, îmbunătățirea marjelor operaționale și loializarea clienților, tot mai mulți, în comparație cu studiile din anii precedenți, până la o majoritate de peste 90%, cred că se poate realiza o sinergie între creșterea companiei și reducerea impactului climatic. Aproape jumătate își regândesc chiar strategia în jurul sustenabilității.
Tehnologia este aliatul surprinzător, sprijinind mai degrabă eforturile de reducerea a amprentei de mediu, decât canibalizând bugetele de investiții; 50% dinte companii folosesc deja soluții tehnologice pentru obiectivele de mediu. În acest tandem pot răspunde la ceea ce executivii văd ca fiind cea mai mare provocare, inovarea. 85% dintre companii dezvoltă deja produse și servicii mai prietenoase cu mediul, iar aici inovația poate face diferența, eventual împreună cu tehnologia. Pentru că se văd nevoiți să răspundă schimbărilor de preferințe și tipare de consum pe care cel puțin jumătate dintre ei le identifică în piața unde operează. Sunt practic două forțe care îi împing: impactul direct al schimbărilor climatice în propriile operațiuni (inclusiv experiențele directe cu inundațiile, temperaturile extreme sau seceta) și consumatorii. Este posibilă însă ca pe unii dintre ei să îi țină în loc optimismul excesiv în raport cu potențialul de atinge dezideratele precum neutralitatea climatică.
Dar dacă îngrijorările le împărtășesc cei mulți, doar aproape jumătate au început să integreze răspunsurile la aceste îngrijorări în modelul de afaceri central. Măsurile pe care le-au aceștia luat includ:
- utilizarea unor materiale mai sustenabile
- implementarea unor soluții tehnologice pentru atingerea țintelor
- creșterea eficienței energetice
- utilizare de energie din surse regenerabile
- dezvoltarea de produse și servicii sustenabile
Mai puțin apăsătoare par însă provocările, unde fiecare dintre ele este identificată de doar 1 din 5 respondenți:
- lipsa unor soluții mai durabile sau lipsa ofertei pentru inputuri mai durabile
- lipsa sprijinului politic și acțiunii (statale)
- îndepărtarea unor angajați sau clienți în cazul anumitor decizii
- concentrarea pe obiective de termen scurt
- lipsa cererii din partea clienților pentru produse/servicii sustenabile
Raportul Deloitte identifică un grup important – „zona de mijloc”, care reprezintă puțin peste jumptate din companii. Acestea au început să facă pași către sustenabilitate, dar încă nu au adoptat o abordare comprehensivă. Probabil că multe companii românești se regăsesc aici. Acest grup se poate inspira de la companiile care au făcut pași mai ambițioși:
- să construiască pe propriile puncte tari
- să ia în considerare întreaga plajă de opțiuni pentru a crea impact, cu mai multe oportunități decât acțiunile punctuale
- să colaboreze în afara proprieie afaceri
- să își construiască business case-ul pe baza tuturor potențialelor beneficia, directe și indirecte
Transformarea verde a economiei este inevitabilă. Întrebarea nu este dacă se va întâmpla, ci cine va profita de oportunitățile pe care le aduce. Pentru companii, aceasta poate fi șansa de a face un salt calitativ și de a se poziționa competitiv, beneficiile sunt recunoscute de liderii din mediul de afaceri.