Organizații de mediu, think tank-uri și industria reciclării solicită măsuri mai ferme pentru a stimula utilizarea oțelului reciclat în sectorul auto
Autor: Cosmin Zaharia
Sectorul auto european trece printr-un moment decisiv. În contextul revizuirii legislației privind circularitatea vehiculelor, organizații de mediu, printre care și Asociația ECOTECA, alături de think tank-uri și industria reciclării, au emis o declarație comună adresată Parlamentului European și Consiliului. Aceasta solicită obiective mai ambițioase privind utilizarea oțelului reciclat în producția auto.
În iulie 2023, Comisia Europeană a propus un regulament care integrează Directiva privind vehiculele scoase din uz și Directiva de omologare 3R. Obiectivul este consolidarea pieței unice a UE și îmbunătățirea circularității sectorului auto, reducând impactul asupra mediului în toate etapele ciclului de viață al vehiculului.
Organizațiile semnatare susțin măsurile propuse, precum cerințele de proiectare pentru vehicule noi și obligațiile de tratare a vehiculelor scoase din uz, dar subliniază importanța oțelului în această legislație. Ele cer stabilirea unui obiectiv clar:
30% conținut reciclat de oțel din deșeuri post-consum în toate vehiculele până în 2030, crescând la 40% până în 2035.
Această țintă trebuie să includă o cotă semnificativă de oțel reciclat provenit din deșeuri locale din Europa.
Industria auto este al doilea cel mai mare consumator de oțel din UE
Industria auto este al doilea cel mai mare consumator de oțel în UE, consumând 17% din oțelul european – o mașină tipică în UE conține 800 kg de oțel. Oțelul reprezintă între 16% și 30% din emisiile încorporate în mașini în faza de producție, în funcție de tipul trenului de rulare.
În același timp, doar 6% din deșeurile de oțel provenite din vehiculele scoase din uz ajung să fie refolosite în mașini noi, în ciuda beneficiilor climatice semnificative ale oțelului secundar comparativ cu oțelul primar. De fapt, industria auto europeană continuă să se bazeze pe oțel cu emisii ridicate, cu o intensitate estimată a emisiilor de peste două ori mai mare decât media UE.
Apel la măsuri concrete pentru valorificare în sectorul auto
În Planul de acțiune pentru oțel și metale, Comisia Europeană consideră că prima acțiune pentru creșterea utilizării deșeurilor de oțel în UE este „stimularea cererii pentru astfel de resurse în Europa” și că „pentru a realiza acest lucru, deșeurile trebuie sortate și tratate mai bine pentru a asigura utilizarea lor în aplicații de înaltă calitate, precum industria auto.”
În acest context, devine clar că îmbunătățirea reciclării acestei materii prime din vehiculele scoase din uz și încorporarea în mașinile noi va sprijini atât ambițiile climatice ale UE, cât și autonomia strategică și reziliența acesteia.
Totuși, măsurile legate de oțel din Regulamentul propus privind cerințele de circularitate pentru proiectarea vehiculelor și gestionarea celor scoase din uz nu valorifică pe deplin aceste potențiale, legislatorii invocând adesea lipsa dovezilor empirice și incertitudini.
Studii recente confirmă fezabilitatea tehnică și economică
Patru studii recente arată că măsuri suplimentare ar fi fezabile și eficiente în îmbunătățirea calității și cantității oțelului reciclat și a utilizării acestuia în vehicule noi, cu tehnologii tehnice și economic fezabile deja astăzi:
- Un raport al Mobility in Transition Institute privind potențialul demontării profunde a vehiculelor scoase din uz și utilizării oțelului reciclat curățat de cupru. Acest studiu este primul rezultat al unui proiect mai amplu care analizează soluții pentru decarbonizarea producției de oțel plat pentru industria auto și va fi completat de un raport privind tehnicile industriale de sortare, evaluarea acestuia fiind încă în desfășurare.
- Un studiu al Oeko-Institut, comandat de T&E, care evidențiază potențialul creșterii utilizării oțelului reciclat în industria auto UE prin obiective de conținut reciclat de oțel în noul Regulament al vehiculelor scoase din uz.
- Un document al International Council on Clean Transportation care explorează strategii pentru îmbunătățirea circularității oțelului auto în UE.
- Un document Sandbag care propune obiective minime de conținut reciclat de oțel pentru diferite tipuri de oțel plat și lung, bazat pe un studiu privind aspectele de mediu, siguranță și structurale ale proiectării auto.
Cele patru studii demonstrează că o creștere a ponderii oțelului reciclat în producția auto oferă beneficii substanțiale pentru decarbonizarea fabricării vehiculelor – permițând o reducere de până la 20% a emisiilor de gaze cu efect de seră legate de oțel printr-o pondere mai mare de oțel secundar.
De asemenea, reduce dependența Europei de materii prime critice precum cărbunele pentru cocs și minereul de fier, sporind semnificativ disponibilitatea cuprului în UE.
Prin urmare, organizațiile semnatare solicită ferm Parlamentului European și Consiliului să ia în considerare noile dovezi științifice și să introducă măsuri puternice care să crească utilizarea oțelului reciclat în industria auto.
Acest lucru va reduce impactul de mediu al producției auto, va crește competitivitatea UE și va diminua dependența Europei de materii prime strategice și critice.
Citește și:
Oportunitățile politicilor privind cererea pentru reducerea emisiilor de carbon