Oportunitățile politicilor privind cererea pentru reducerea emisiilor de carbon

Autor: Adelina Dabu

Într-o economie determinată în mare parte de cere și ofertă, ce se consumă se reflectă direct în impactul asupra mediului. Piețele sunt însă fenomene modelabile, din mai multe  direcții. Multe dintre  articolele de până  acum au abordat teme conexe comportamentului firmelor și politici care  să îl  influențeze, respectiv oferta  acestora pentru consumatori: raportarea non-financiară, reglementări în materie de ambalaje, finanțare sustenabilă, etc. 

Oportunitățile politicilor privind cererea pentru reducerea emisiilor de carbon

Există  însă o oportunitate, sub-utilizată, de abordare a problematicii climei în raport cu economia și de partea cealaltă  a pieței, pe partea de cerere a consumatorilor. Cele două abordări sunt complementare. 

OCDE  abordează într-un raport recent problematica politicilor privind cererea, acele politici care vizează influențarea cererii de bunuri și servicii de către utilizatorii finali pentru a promova modele de consum și stiluri de viață cu emisii scăzute de dioxid de carbon.

Aceste au potențialul de a reduce emisiile de GES în sectoarele-cheie (clădiri, transport terestru și utilizarea finală a alimentelor) cu 40-70 % la nivel global până în 2050. În ciuda potențialului lor semnificativ de atenuare, politicile privind cererea rămân relativ subutilizate până în prezent.

Încurajarea schimbării comportamentului către alegeri mai durabile necesită înțelegerea și abordarea factorilor determinanți ai procesului decizional al utilizatorilor finali în diferite contexte.

Consumul casnic contribuie la peste jumătate din totalul emisiilor de gaze cu efect de seră. Alegerile zilnice pe care oamenii le fac pot oferi oportunități pentru schimbarea de comportamente și  reducerea emisiilor de carbon.

Politicile privind cererea includ măsuri bazate pe prețuri (de exemplu, taxe și subvenții) și măsuri care nu sunt bazate pe prețuri (de exemplu, reglementare, standarde obligatorii și furnizarea de informații). Important, strategiile pe partea cererii pot oferi beneficii conexe semnificative. 

Punctul de plecare este o  populație care este preocupată, dar nu absolut, de problematica schimbărilor climatice și, în timp ce peste jumătate din respondenții  unui  studiul realizat tot de OCDE sunt dispuși să facă compromisuri în folosul mediului, la fel de mulți au indicat că acestea  nu trebuie să vină cu costuri suplimentare.

Disponibilitatea, accesibilitatea și comoditatea sunt factori cheie pentru deciziile zilnice, din gospodărie. În timp ce politicile se concentrează adesea pe accesibilitatea opțiunilor cu emisii reduse de carbon, astfel de opțiuni trebuie să fie și disponibile și convenabile pentru consumatori pentru ca acestea să devină cele mai atractive opțiuni.

Acceptabilitatea pachetelor de politici climatice ar putea fi crescută prin combinarea impozitelor și taxelor cu măsuri complementare care fac alternativele cu emisii scăzute de dioxid de carbon fezabile și accesibile.

Elemente de comportament economic (behavioral economics) ar trebui să ghideze politicile publice pentru a determina comportamente cu emisii mai scăzute de carbon și consumatorii ar trebui să aibă informații suficiente și corecte pentru a lua cu decizii în cunoștință de cauză a impactului  generat. Acestea trebuie completate cu campanii de informare, precum și cu politici care să  extindă ciclul de viață al produselor (reparare, obsolescență  programată). 

La nivel practic,  politicile privind cererea pot conduce la alegeri cu emisii mai scăzute de dioxid de carbon în patru sectoare cheie: consumul de energie în clădiri, transporturi, hrană și deșeuri.

Consumul de energie în clădiri

  • Cele mai eficace rezultate sunt date de o combinație de stimulente fiscale, accesul la informații și reglementări specifice
  • Setările verzi implicite (green default)  și tehnologiile inteligente pot depăși prejudecățile status quo-ului
  • Barierele structurale (în special pentru chiriași) trebuie abordate alături de cele financiare

Transportul

  • Transformarea sistemelor este esențială pentru a inversa atractivitatea relativă a modurilor de transport verzi
  • Realocarea spațiului rutier și designul urban compact conduc la schimbarea comportamentului
  • Disponibilitatea infrastructurii de încărcare este mai influentă decât subvențiile 

Hrana

  • Promovarea proteinelor pe bază de plante necesită sublinierea beneficiilor conexe (sănătate, costuri, bunăstarea animalelor). Venitul și genul influențează semnificativ modelele de consum de carne. 
  • Sistemele de etichetare ecologică trebuie armonizate și de consolidare a încrederii

Deșeurile

  • Serviciile de colectare selectivă și sistemele de taxare a deșeurilor reduc cantitatea de deșeuri mixte
  • Majoritatea consumatorilor susțin și sunt dispuși să plătească suplimentar pentru ambalaje sustenabile
  • Reducerea risipei alimentare necesită mai mult decât campanii de conștientizare

Atenuarea cu succes a cererii necesită înțelegerea factorilor de decizie ai consumatorilor și crearea de sisteme în care opțiunile durabile devin cele mai disponibile, accesibile și convenabile opțiuni.

Un astfel de exemplu funcțional în materie de deșeuri în România îl reprezintă sistemul garanție-returnare, reușind să implementeze un sistem care este accesibil, disponibil și convenabil pentru consumatori, posibil doar cu o largă coordonare între actorii din piață și o intervenție aproape sistemică (care ar putea fi extinsă  pentru a-i maximiza beneficiile). 

Abordarea sistemică, combinată cu intervenții comportamentale personalizate și protecția consumatorilor, poate debloca reduceri semnificative ale emisiilor, oferind în același timp beneficii colaterale pentru sănătate, echitate și calitatea vieții.

Citește și:

Pachetul de primăvară al Comisiei Europene

Regulamentul (UE) 2025/40: Noi măsuri pentru ambalaje sustenabile