Achiziții verzi: între eficiență economică și responsabilitate ecologică – HG nr. 427/2025
Autor: Ruxandra Micle
România a făcut un pas important în aprilie 2025, adoptând achizițiile verzi ca standard pentru sectorul public și, treptat, pentru cel privat. Ordonanța nr. 101/2023 și HG nr. 427/2025 au stabilit cadrul legal prin care orice achiziție publică trebuie realizată în termeni verzi. Cu alte cuvinte, nu mai este suficient ca instituțiile publice să cumpere un calculator, ci acesta trebuie să respecte standarde clare de calitate și de mediu.
Cadrul legal și obiectivele achizițiilor verzi
Prin aplicarea achizițiilor verzi, criteriile ecologice trebuie să evite prejudicii semnificative asupra mediului, respectând principiul DNSH. Obiectivul central este crearea unui cadru legal obligatoriu pentru realizarea achizițiilor publice ecologice: produse, servicii și lucrări care au un impact asupra mediului pe întreaga durată a ciclului lor de viață.
Prin achiziție publică ecologică se înțelege un contract care respectă criterii ecologice tehnice, de evaluare sau contractuale. Procentul achizițiilor ecologice realizate de o entitate într-un an se raportează la totalul achizițiilor din aceeași categorie.
HG nr. 427/2025 stabilește obligația entităților achizitoare de a atinge ținte anuale clare. De exemplu, pentru domeniul construcțiilor – inclusiv clădiri și infrastructură rutieră – aceste ținte sunt: 20% în 2026, 30% în 2027 și 40% între 2028–2030.
Alte categorii vizate includ echipamente IT, mobilier, hârtie, textile, autovehicule, alimentație, iluminat, servicii cloud, echipamente medicale, vopsele etc.
Entitățile achizitoare trebuie să raporteze achizițiile ecologice prin SEAP, monitorizarea fiind asigurată de ANAP, în cooperare cu Ministerul Mediului, Apelor și Pădurilor și Autoritatea pentru Digitalizarea României.
Se pot implementa standarde de achiziții verzi (Green Procurement) precum ISO 14001, ISO 14067, GRI, CSRD, SA 8000, ISO 25000, acestea devenind instrumente practice pentru verificarea DNSH.
Evaluarea ofertelor se va putea realiza printr-un sistem de punctaj, astfel încât ofertele care respectă standardele de conformitate să primească un punctaj suplimentar. Monitorizarea și raportarea vor putea fi integrate în rapoarte interne și externe (GRI/CSRD).