În ce stadiu sunt pregătirile pentru implementarea Sistemului Garanție - Returnare (SGR) – Va fi demarat la data de 1 octombrie 2022?

În ce stadiu sunt pregătirile pentru implementarea Sistemului Garanție – Returnare (SGR) – Va fi demarat la data de 1 octombrie 2022?

Sursa foto: istockphoto

În urmă cu 2 luni reluam discuția despre Sistemul Garanție – Returnare SGR și vă prezentam care sunt principalele provocări si ce măsuri sunt necesare pentru a deveni funcțional.

Ce măsuri au fost implementate până acum

Structura acționariatului este formată din 2 asociații ale producătorilor, Asociația Producătorilor de Bauturi Răcoritoare pentru Sustenabilitate, Asociația Berarilor României pentru Mediu și Asociația Retailerilor pentru Mediu. Toate aceste asociații au fost create special pentru a deveni acționari în companie.

Conform legii, în condițiile în care este o singură solicitare de desemnare, RetuRO avea la dispoziție 30 de zile pentru a coopta ca acționar Statul Român, prin autoritatea publică pentru protecția mediului, iar Ministerul Mediului are 60 de zile la dispoziție pentru a desemna viitorul operator al sistemului.

  • Deși statul trebuia să fie cooptat în sistem ca acționar până la data de 4 aprilie, procedura nu s-a finalizat în prezent (14 aprilie).

Ce urmează în perioada următoare:

„În momentul de față avem toate condițiile îndeplinite pentru a desemna oficial prin Hotărâre de Guvern Societatea pe acțiuni pentru organizarea sistemului SGR. Hotărârea de Guvern este în elaborare, va intra în circuitul de avizare interministerial și va intra în ședința de Guvern”. Va urma un pachet de acte normative care să vină în sprijinul acestui sistem și care va aduce completările necesare care nu au fost incluse în Hotărârea de Guvern de înființare a SGR, măsuri care vor sprijini Societatea RetuRO să demareze implementarea planului de afaceri.

  • Potrivit Ministrului Mediului, „Deși o mare parte a pieței de desfacere reprezentată în special prin micii comercianți nu face parte din Returo, poate fi cooptată ulterior, nu există o interdicție în acest sens, toate organizațiile au avut posibilitatea să adere la acest proces în perioada stabilită prin Hotărâre de Guvern.
  • Alice Nichita, Președinte al Asociației Producătorilor de Băuturi Răcoritoare pentru Sustenabilitate, cel de-al doilea acționar al RetuRO, a declarat în cadrul aceleiași conferințe: „Ne dorim ca sistemul să intre în vigoare în momentul în care avem operațională toată infrastructura necesară atât de colectare la nivelul comercianților cât și infrastructura de sortare, de numărare a ambalajelor și de transport către reciclare, pentru a închide cercul.

Urmează foarte multe etape după desemnarea administratorului, înregistrarea tuturor producătorilor și comercianților în sistem, ulterior semnare de contracte cu fiecare dintre aceștia (…) și multe alte operațiuni administrative care trebuie îndeplinite, pornind de la construcția centrelor de numărare, setarea infrastructurii logistice  și infrastructurii IT.”

 Ce mai e de făcut

  • Sunt necesare 2 tipuri de investiții după licențierea oficială a administratorului SGR:

o O investiție inițială (înainte de implementarea sistemului), estimată la 80 milioane EUR care va fi susținută prin contractarea unor credite bancare – aceasta va acoperi zona de infrastructură și logistică pentru colectarea, sortarea, numărarea și transportul ambalajelor incluse în sistem.

o O investiție pentru asigurarea costurilor de operare a sistemului (aceasta va fi susținută de tariful de gestionare, pe care administratorul SGR îl încasează de la producătorii de băuturi, proporțional cu numărul și tipul de ambalaje returnabile puse pe piață.

  • Nu mai puțin important, cel puțin în primele luni de funcționare, administratorul sistemului trebuie să constituie un fond de rulaj care să poată asigura returnarea „garanției ambalajelor” revendicată de consumatorii cărora li s-a perceput această garanție la cumpărarea băuturii în ambalaj returnabil.
  • Comercianții au obligația de a asigura punctele de colectare fie într-un sistem de colectare manual (în zona rurală și în spațiile comerciale mici) fie într-unul automat (prin intermediul echipamentelor de colectare ambalaje – Reverse Vending Machines –RVM- ) în magazinele mari iar tarifele pentru cele 2 tipuri de colectare vor fi plătite comercianților pentru a asigura acoperirea costurilor de manipulare a ambalajelor și de amortizare a investițiilor derulate pentru SGR.
  • Stabilirea tarifului final care să acopere costurile de gestionare a sistemului și a cuantumului plății unitare către comercianți, prin intermediul cărora sunt acoperite costurile acestora.
  • Stabilirea metodologiilor de raportare a SGR către producătorii individuali și către autorități.
  • Structurarea oficială a organismelor de direcție și de management ale societății administrator, inclusiv a structurilor interne anti-fraudă.

În cadrul aceleiași conferinte, Raul Pop, Manager Programe ECOTECA și Cofondator Coaliția pentru Economie Circulară a atras încă o dată atenția asupra a 2 provocări majore ale sistemului:

  • Importanța securizării investițiilor (de 80 milioane EURO) de către statul român, proporțional obligațiiilor care îi revin ca parte din Acționariat (cu procent de 20%)
  • Sunt estimate 80 000 de magazine care trebuie să fie incluse în sistemul SGR – trebuie găsite soluții rapide pentru a instrui corespunzător și a include și aceste magazine, preponderent de dimensiuni mici, în sistemul SGR.

 Mai avem 5 luni și jumătate până la demararea sistemului – Este acest termen realist?

Încă de la începutul anului reprezentanții producătorilor avertizau că un termen realist pentru implementarea sistemului de la data licențierii administratorului ar fi cel de 18 luni.

Aceștia ofereau exemple ca Slovacia sau Letonia care au avut un termen de 12 luni într-un stat mult mai mic decât România și în circumstanțe total diferite.

În condițiile în care nu avem licențierea administratorului stabilită oficial printr-o Hotărâre de Guvern până în acest moment, credeți că va putea fi setată întreaga infrastructură de colectare și IT astfel încât la 1 octombrie 2022 sistemul să fie complet funcțional?

 

Articol scris in colaborare ECOTECA – www.ExpertDeseuri.ro

 

Puteți citi și:

Sistemul Garanție – Returnare (SGR) – Ce măsuri sunt necesare pentru a deveni funcțional. Acum nu e.

Proiect de Ordin aflat în dezbatere publică pentru aprobarea Normelor metodologice privind controlul transferurilor de deşeuri

Guvernul a adoptat OUG 38/2022 care modifică Legea salubrizării și OUG 92/2021 – legea „cadru” a deșeurilor. Ce „actori” din domeniu sunt vizați de noile modificări

Pactul Verde și Noul pachet de economie circulară: cum vor deveni produsele sustenabile un standard și cum poate Europa să-și consolideze independența față de resurse

Situația deșeurilor textile în România: în ce stadiu suntem și ce mai e de făcut. Ce măsuri pot lua consumatorii.

Cum obligă principiul european „Do no significant harm”(DNSH) organizațiile să devină sustenabile

Aluminiul, „ambalajul nobil”, reciclabil 100% – de ce se colectează atât de greu în România

Legea compostului – unde (nu) este aplicată la 2 ani de la publicare

Scurtă analiză a programelor de finanțare lansate de AFM pentru anul 2022

OUG nr. 136/2021 – Modificari privind Fondul pentru Mediu pentru UAT-uri

Planul Național de Redresare și Reziliență (PNRR) – Noi oportunități de finanțare în sectorul de mediu

Retrospectiva 2021 – noi reglementări privind gestionarea deșeurilor … au fost necesare sau nu?

Vizita Ecoteca – Cum functioneaza stația de epurare a apelor uzate a Municipiului Buzău