Sistemul garanție depozit – cine gestionează acest sistem în țările europene?
În demersul nostru de a ne uita la cum funcționează sistemele garanție – depozit din alte țări, pentru a găsi inspirație pentru cel din România, este important să vedem și cine gestionează aceste sisteme. Așadar:
Suedia a implementat sistemul încă din 1984 și are o rată de reciclare de 84,9% din totalul ambalajelor puse pe piață anual. Sistemul garanție-depozit este coordonat de Asociația Berarilor (50%), în parteneriat cu cele două asociații pentru comerțul cu produse alimentare – Asociația suedeză de comerț cu produse alimentare (25%) și Asociația magazinelor de produse alimentare (25%).
În Finlanda, sistemul depozit-garanție a fost introdus prima dată în 1952, cu ocazia Jocurilor Olimpice de vară, când Coca Cola a adus băutura în sticle de sticle. Țara are, în prezent, o rată de recuperare de 92%. Sistemul este administrat de Suomen Palautuspakkaus Oy/PALPA, un consorțiu privat între industria băuturilor (50%) și industria de vânzare cu amănuntul (50%).
Germania și-a câștigat reputația de campion mondial al reciclării, cu o cotă de colectare a ambalajelor din plastic pentru băuturi între 97-99% și 99% pentru dozele de aluminiu. Sistemul este descentralizat, operat de industrie și retaileri (50%- 50%).
Norvegia a început să aplice regulile privind returnarea ambalajelor din 1999 și a ajuns la o rată de recuperare de 97% la ambalajele din plastic. Responsabil pentru administrarea sistemului este Infinitum AS, un ONG fondat tot în 1999, de către companiile și organizațiile din industriile de băuturi și de comerț cu alimente.
Sistemul din Danemarca, implementat în 2002 și actualizat în anul 2007 – sub autoritatea Ministerului Mediului – reprimea 90% din ambalaje. Sistemul depozit-garanție este centralizat, gestionat de Dansk Return System – ONG privat, deținut de producători și importatori, cu drept exclusiv de a-l gestiona.
Estonia a introdus o garanție pentru ambalajele returnabile în 2005 și reușește să recupereze 87% dintre acestea. Sistemul este operat de Eesti Pandipakend OÜ, care este o organizație care implementează obligațiile privind răspunderea extinsă a producătorului (O.I.R.E.P.), care reprezintă Asociația Estoniană a Berarilor, Asociația Producătorilor de Băuturi Răcoritoare, Asociația Importatorilor de Băuturi Răcoritoare și Bere și Asociația Estoniană a Retailerilor.
Sistemul din Croația este administrat de o autoritate guvernamentală: Fondul de protecție a mediului și eficiență. În 2015, sistemul reprimea aproximativ 90% din ambalaje – target-ul este de 95% rată de colectare.
Lituania a introdus cel mai de curând sistemul de garanție, în anul 2016, operat sub autoritatea Ministerului Mediului. Operatorul este Užstato Sistemos Administratorius (USAD), autoritate guvernamentală. Încă din primul an de funcționare, sistemul reprimea 74% din ambalaje.
Indiferent dacă sistemul este în proprietatea statului, privat sau mixt, el își dovedește eficiența în recuperarea din piață a ambalajelor returnabile. Succesul său, măsurat în procentul de ambalaje returnate, este asigurat de implicarea cetățenilor și, de aceea, calitatea interacțiunii cu cetățeanul este factorul cheie.