N-ați reușit să vă înregistrați în platforma SGR? Aflați în articol ce puteți face
Data de 28 februarie a fost ultima zi „oficială” (conform HG 12/2023) în care producătorii/importatorii și comercianții care comercializează produse în ambalaje care vor face parte din Sistemul Garanție – Returnare (SGR) trebuiau să se înregistreze în platforma portal.returosgr.ro.
Amintim că organizațiile care nu au reușit să se înscrie până în prezent riscă amenzi de la 20.000 lei la 40.000 lei (HG 1074/2021, artic. 25, lit. 1d)).
Agenții economici care n-au reușit să se înscrie în platforma SGR în termenul prevăzut se pot înscrie în continuare și chiar vă recomandăm să o faceți, ÎNAINTE ca un organ de control să vă ceară asta. Platforma rămâne deschisă pentru finalizarea procedurii sau pentru înregistrări viitoare.
Potrivit unui comunicat emis de Ministerul Mediului începând cu data de 1 martie, Garda Națională de Mediu (GNM) demarează controale în toată țara pentru a verifica conformarea agenților economici la obligația de înscriere în baza de date a SGR până la data de 28 februarie.
Într-o primă fază, în cazul în care vor constata nerespectarea obligației de înscriere, comisarii GNM vor emite avertismente și vor impune conformarea operatorului economic în maxim 30 de zile. După expirarea perioadei de conformare, comisarii vor reveni la agentul economic avertizat și, în cazul în care vor constata în continuare neconformități, vor aplica sancțiunile prevăzute de lege.
Care este stadiul pregătirii SGR și câți agenți economici s-au înscris până în prezent
Potrivit reprezentanților RetuRO, până la data de 28 februarie 2023 și-au activat conturile de utilizatori în platforma online un număr de peste 55.000 operatori economici. Dintre aceștia, 23.145 au finalizat înregistrarea conform procedurii prevăzute de lege.
Se estimează că între 80 000 și 100 000 de organizații ar trebui să se înscrie în cadrul platformei.
Julia Leferman, Director General al Asociației Berarii României pentru Mediu și unul dintre acționarii RetuRO a declarat în cadrul conferinței „Sistemul de Garanție – Returnare – Bilanț de etapă”, organizată de Coaliția pentru Libertatea Comerțului și a Comunicării (CLCC) în data de 28 februarie, că sunt foarte multe cazuri când organizațiile:
- au reușit să deschidă conturile și să introducă datele de identificare ale organizației și ale reprezentantului legal desemnat în relația cu administratorul SGR în platformă
- dar nu au reușit să parcurgă următoarea etapă – cea mai „arzătoare” – încărcarea în platformă a rapoartelor/datelor privind ambalajele SGR care diferă în funcție de tipul organizației, respectiv:
- producătorilor/importatorilor li se solicită datele privind numărul de unități de ambalaje care fac obiectul SGR și greutatea aferentă de ambalaj exprimată în kilograme, introduse pe piața națională anul trecut, defalcate pe lună, tip de material pe subcategorii, inclusiv culoarea materialului (pentru plastic), volum per unitate de ambalaj (număr de mililitri), categorii de produse conținute și dacă plasticul conține barieră de oxigen (în principal alcoolică)
- comercianților/HoReCa li se solicită date privind numărul de produse în ambalaje SGR comercializate cu amănuntul în România în 2022 și numărul de produseîn ambalaje SGR pe care anticipează că le vor comercializa în acest an.
Pe lângă aceste rapoarte, pentru înregistrarea în platforma portal.returosgr.ro., comercianții/ agenții economici din sectorul HoReCa mai trebuie să transmită și o notificare care trebuie să cuprindă cel puțin următoarele:
- Adresa și suprafața structurii tale de vânzare (a magazinului).
- Adresa și detaliile de acces ale punctului de returnare a ambalajelor SGR organizat în cadrul magazinului și orarul de funcționare al acestui punct.
- Modalitatea estimată de preluare a ambalajelor SGR de la consumatori: manual sau prin echipamente automate de preluare (RVM). Notificarea va fi semnată cu semnătură electronică, prin intermediul site-ului portal.returosgr.ro
Ulterior, după parcurgerea acestor etape, va urma încheierea contractelor între RetuRO și toate organizațiile înregistrate în platforma SGR.
Doamna Leferman a amintit că pentru finalizarea procedurii de înregistrare în platformă RetuRO asigură suport tehnic prin intermediul serviciului de Call Center dedicat apelabil la numărul de telefon 021 207 00 09 (de luni până vineri între orele 09:00 – 18:00, cu excepția sărbătorilor legale).
Conferința organizată de CLCC a reprezentat un eveniment oportun pentru
- Cosmin Teodoru, Director General Direcția Generală Deșeuri, Situri Contaminate și Substanțe Periculoase din cadrul Ministerului Mediului, Apelor și Pădurilor
- Julia Leferman, Director General al Asociației Berarii României pentru Mediu și unul dintre acționarii RetuRO
- Raul Pop – Director Programe Asociația Ecoteca și co-fondator Coaliția pentru Economie Circulară (CERC)
- Feliciu Paraschiv, vicepreședinte Asociaţia Naţională a Comercianţilor Mici şi Mijlocii din România (ANCMMR)
să răspundă cât mai multor întrebări și nelămuriri venite din piață, pentru a ușura procesul de înregistrare al producătorilor/importatorilor și comercianților în platforma SGR.
Principalele spețe discutate
Dl. Cosmin Teodoru, Director General Direcția Generală Deșeuri, Situri Contaminate și Substanțe Periculoase din cadrul Ministerului Mediului, Apelor și Pădurilor:
- Producătorii/importatorii și comercianții care comercializează borș și suc de roșii nu trebuie să se înregistreze în sistemul SGR fiindcă băuturile fermentate au un regim fiscal ușor diferit de regimul SGR; în schimb siropurile și băuturile care conțin suplimente nutritive/ proteice/vitamine fac obiectul SGR
Amintim ambalajele care fac obiectul SGR, conform Anexei la HG 1074/2021, artic. 1b)
ambalaj supus sistemului de garanţie-returnare sau ambalaj SGR – ambalaj primar nereutilizabil din sticlă, plastic sau metal, cu volume cuprinse între 0,1 l şi 3 l inclusiv, utilizat pentru bere, mixuri de bere, mixuri de băuturi alcoolice, cidru, alte băuturi fermentate, sucuri, nectaruri, băuturi răcoritoare, ape minerale şi ape de băut de orice fel, vinuri şi spirtoase, care poartă marcajul SGR; ambalajul se consideră deşeu de ambalaj atunci când este predat spre reciclare.
- Și cazinourile și alți agenți cu activitate similară trebuie să se înscrie în platforma SGR chiar dacă oferă băuturi cu titlu gratuit clienților
- Iaurturile și alte lactate nu fac obiectul SGR (inclusiv cele ambalate în ambalaje de tip tetrapak)
- Domnul Teodoru a precizat că sistemele RVM de colectare (existente deja în unele orașe ca Brașov, Cluj – spre ex. sistemele PETrică – ar putea fi integrate ca puncte de colectare organizate de UAT-uri în colaborare cu micii comercianți dacă softul acestora va fi adaptat la sistemul IT al ReturRO)
- La întrebarea venită din partea unui participant la conferință -„Ce soluții au comercianții cu suprafața mai mică de 200 mp dacă UAT-ul nu organizează centre de colectare în limita distanței de 500 mp și nu au în apropiere un alți comercianți care se încadrează în aceeași situație cu care să se poată asocia? Pot colabora cu un hypermarket aflat la limita a 500mp?”, dl Teodoru a precizat că asocierea se poate face doar între comercianți mici cu suprafețe sub 200 mp, deci este exclusă asocierea între un comerciant mic și hypermarket.
Julia Leferman, Director General al Asociației Berarii României pentru Mediu și unul dintre acționarii RetuRO:
- Organizațiile care au mai multe puncte de lucru se înregistrează o singură dată în platformă cu CUI și restul datelor de identificare apoi înregistrează punctele de lucru în câmpurile predefinite din noul cont creat.
- Dna Leferman a precizat că în momentul de față sunt dezvoltate mai multe module ale sistemului IT și a dat asigurări că datele concurențiale ale organizațiilor implicate în SGR vor fi bine protejate
- O altă componentă din sistemul IT va fi un registru al tipurilor de ambalaje puse pe piață de producători/importatori, componentă care va urma bineînțeles, aceleași reguli de protecție a datelor concurențiale
- Firmele din sectorul HoReCa sunt obligate să se înscrie în SGR și să declare ambalajele comercializate în 2022 chiar dacă ambalajele au rămas în interiorul spațiilor de comercializare și nu au fost preluate de consumatori. Acest fapt va contribui la o estimare cât mai bună a volumelor de ambalaje puse în piață.
Însă, vor apărea unele diferențe de colaborare cu sectorul HoReCa în momentul demarării sistemului tocmai din cauza acestei particularități care îl deosebește de sectorul comercianților – faptul că ambalajele rămân în locațiile unde sunt consumate produsele, nu sunt preluate de consumatori la plecarea din locații.
- Cum va funcționa procesul de predare și colectare pe scurt: Ambalajele vor fi returnate de către consumatori în magazine și își vor recupera valoarea garanției pentru aceste ambalaje; ulterior magazinele vor primi din partea RetuRO decontul pentru valoarea garanțiilor plătite consumatorilor și un tarif de gestionare a ambalajelor care este calculat diferit în funcție de natura în care se face colectarea de către comerciant – automată (prin intermediul RVM-urilor –Reverse Vending Machines – aparate care colectează ambalajele) sau manuală; apoi ambalajele colectate de magazine sunt ridicate de operatori de transport sau colectori angajați de RetuRO (se vor face licitații în vederea contractării acestor operatori)
- Una din consecințele acestui efort de colectare a datelor din piață rezultat în urma înregistrării agenților economici în portalul RetuRO este că va permite RetuRO să dimensioneze cât mai bine rutele de transport pentru preluarea ambalajelor de la comercianți (în funcție de volumul de ambalaje estimat).
Feliciu Paraschiv vicepreședinte Asociaţia Naţională a Comercianţilor Mici şi Mijlocii din România (ANCMMR)
- Dl Paraschiv a venit cu o sugestie pentru accelerarea procesului de informare și de înregistrare în baza de date SGR – Registrul Comerțului ar putea sprijini activitatea de informare a agenților economici printr-un mail/adresă multiplă transmisă agenților care au codul CAEN corespundent vânzării de băuturi sau produse care fac obiectul SGR
- Totodată, a atras atenția asupra costurilor ridicate ale RVM-urilor -care pornesc de la aproximativ 15 000 EUR+TVA, amintind că majoritatea comercianților mici și mijlocii nu vor avea posibilitatea să achiziționeze aceste aparate, optând pentru colectarea manuală a ambalajelor SGR.
- Unul din avantajele folosirii RVM-urilor: Ambalajele colectate prin intermediul RVM-urilor nu vor mai fi numărate încă o dată în centrele de numărare RetuRO fiindcă aceste RVM-uri vor fi conectate automat la sistemul IT RetuRO iar validarea se face în momentul în care ambalajul este introdus în aparat. Aparatul are capacitatea să verifice 10 caracteristici ale ambalajului, nu doar marcajul SGR (ex. gradul de umplere – sticla nu tebuie să conțină lichid mai mult de 10%, dimensiunea sticlei etc)
- A amintit care vor fi principalele provocări ale comercianților mici și mijlocii – volumul mare de amabalaje, frecvența și graficul de ridicare; în lipsa spațiului de depozitare al ambalajelor, agenții economici pot să refuze preluarea ambalajelor (conform legii) dar acest refuz reprezintă un risc de pierdere al clienților
- ANCMMR a realizat un studiu privind volumul de ambalaje gestionat de comercianții mici și mijlocii:
- un magazin cu suprafață între 150-300 mp colectează până la 6000 de ambalaje/lună
- un magazin cu suprafață între 300 și 450 mp până la 10 000 ambalaje iar
- un magazin de 500 mp ajunge la 12 000 de ambalaje/lună
Vom reveni cu un articol separat despre intervenția dl Raul Pop în cadrul conferinței.
Puteți citi și:
Cum a amânat HG 1214/2022 implementarea Sistemului Garanție – Returnare (SGR)
Pregătirea Sistemului Garanție-Returnare (SGR) în Scoția – ce poate fi adaptat la sistemul românesc?
Și Bulgaria va introduce Sistemul Garanție-Returnare (SGR) – În ce stadiu se află acum
Sistemul Garanție – Returnare (SGR) – Ce măsuri sunt necesare pentru a deveni funcțional. Acum nu e.
Încă un proiect de Ordonanță privind implementarea SGR se află în dezbatere publică